De Duitse regering wil het niet horen. Maar ook het Internationaal Monetair Fonds heeft zich nu gevoegd bij een reeks criticasters die vinden dat Duitsland zijn wegen en andere infrastructuur laat verslonzen.

Het wil maar niet vlotten met de groei in de eurozone. De inflatie is akelig laag en het groeiherstel houdt dit jaar niet over met een verwacht plusje van 1,2 procent. Daarbij zijn er nu ook tekenen dat zelfs Duitsland, het trekpaard van de eurozone, verzwakt.

De Europese Centrale Bank probeert de economie van de eurozone te stimuleren door lenen zo goedkoop mogelijk te maken voor banken in de hoop dat die meer kredieten verstrekken aan bedrijven en consumenten. Maar dat wil nog niet echt vlotten.

ECB-president Mario Draghi hamert erop dat overheden van de eurozone ook hun steentje bijdragen. Duitsland legt daarbij de bal bij de zuidelijke lidstaten van de eurozone, inclusief Frankrijk. Die moeten hun begrotingen op orde brengen en structurele hervormingen doorvoeren. Bijvoorbeeld: maatregelen nemen die de arbeidsmarkt beter doen werken en de lasten voor werkgevers verlagen.

Duitsland investeert niet

Maar er is ook een andere kant van het verhaal, vinden steeds meer critici, zowel in Duitsland als daarbuiten. Duitsland heeft geen begrotingstekort meer en de staatsschuld is als percentage van het nationaal inkomen niet schrikbarend hoog.

De regering van bondskanselier Angela Merkel weigert echter om serieuze stappen te zetten om de investeringen in Duitsland aan te jagen en daarmee extra vraag te scheppen die Duitsland en andere landen in de eurozone kan helpen.

De weigering van Duitsland om op dit punt te bewegen zorgt er mede voor dat het perspectief op groeiherstel van de eurozone verbleekt, terwijl noordelijke en zuidelijke eurolanden naar elkaar wijzen met het beschuldigende vingertje.

Verantwoord investeren in infrastructuur

Tekenend is bijvoorbeeld dat de Duitse regering wel iets wil doen aan de matige staat van het wegennet. Maar de financiering moet komen van een nieuwe tolbelasting, die mogelijk ook het grensverkeer gaat raken. Hogere belastingen dus.

In een weinig subtiele hint aan Duitsland schetsen economen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) deze week waarom het belangrijkste land van de eurozone hiermee op het foute spoor zit.

Gerichte investeringen in infrastructuur zijn een uitstekend middel om de groeikracht van een economie te versterken. Ten minste, als aan bepaalde condities wordt voldaan. De economen van het IMF noemen er drie.

1)Het effect van investeringen in infrastructuur op de economie is sterker als de economische groei laag is en rentestanden laag zijn.

2)Het effect op de economie is ook groter als investeren in publieke infrastructuur op een efficiënte manier gebeurt en niet richting prestigeprojecten van (lokale) overheden gaat.

3)Het effect van investeren in infrastructuur is sterker als dit wordt gefinancierd met staatsleningen, in plaats van met hogere belastingen. Belastingen verhogen immers de lastendruk en hebben een drukkend effect op de economische vraag.

Lenen geen probleem voor Duitsland

Duitsland past momenteel perfect in dit plaatje. De economische groei is laag en vanwege het stimulerende beleid van de Europese Centrale Bank zijn ook rentes laag en kan Duitsland spotgoedkoop lenen.

Er is veel achterstallig onderhoud bij Duitse wegen, dus de kans op Chinese toestanden - de aanleg van snelwegen waar nauwelijks auto's op rijden - is klein. En gelet op de sluitende begroting van Duitsland is er geen harde noodzaak om investeringen te financieren met hogere belastingen. Lenen kan prima.

De economen van het IMF zeggen het niet hardop, maar tussen de regels roepen ze luid en duidelijk: er is geen enkele reden voor Duitsland om terughoudend te zijn met investeringen in infrastructuur die met staatsleningen worden bekostigd. Sterker nog, Duitsland stelt zich onverantwoordelijk op door dat niet te doen.

Lees ook

Groei Duitse industrie hapert en dat merkt eurozone

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl